Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ, η ΔΗΣΥ, η Χρυσή Αυγή και το Ποτάμι.
Το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων ψήφισαν «παρών».
Τις τροπολογίες για τον ΦΠΑ και τη 13η σύνταξη υπερψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ, η ΔΗΣΥ, η ΧΑ, το Ποτάμι και η Ένωση Κεντρώων. Το ΚΚΕ ψήφισε «παρών».
Οι αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο θα τεθούν σε ισχύ από 20 Μάη 2019.
Με την ψήφιση του νομοσχεδίου καθορίστηκαν:
Για την 13η Σύνταξη:
Πρόκειται για μόνιμη και όχι έκτακτη παροχή, καθώς προβλέπεται να καταβάλλεται κάθε Μάιο, αρχής γενομένης από φέτος
Υπολογίζεται με βάση την καταβαλλόμενη κύρια σύνταξη. Το ποσό της εν λόγω σύνταξης καθορίζεται ανάλογα με το ποσό της ακαθάριστης μηνιαίας κύριας σύνταξης ή του ακαθάριστου ποσού που χορηγείται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.), μηνός Μαΐου του έτους χορήγησής της, ως εξής:
– Για ποσό έως και 500,00 ευρώ, σε ποσοστό 100%. Πχ ασφαλισμένος με σύνταξη 400 ευρώ, δικαιούται 13η σύνταξη ύψους 400 ευρώ.
– Για ποσό από 500,01 έως και 600,00 ευρώ, σε ποσοστό 70%. Πχ ασφαλισμένος με σύνταξη 550 ευρώ, δικαιούται 13η σύνταξη ύψους 385 ευρώ (550 ευρώ Χ 70% )
– Για ποσό από 600,01 έως και 1000,00 ευρώ, σε ποσοστό 50%. Πχ για σύνταξη 700 ευρώ προκύπτει 13η σύνταξη ύψους 350 ευρώ (50%Χ700 ευρώ)
– Για ποσό από 1.000,01 ευρώ και άνω, σε ποσοστό 30%. Πχ για σύνταξη 1200 ευρώ, προκύπτει 13η σύνταξη ύψους 360 ευρώ (1200 ευρώ Χ30%).
Αν το ίδιο πρόσωπο δικαιούται περισσότερες από μία κύριες συντάξεις, ή και επίδομα σύνταξης με αιτία την αναπηρία το ποσό της 13ης σύνταξης καθορίζεται με βάση το άθροισμά τους.
Αλλαγές στον ΦΠΑ
Συγκεκριμένα, στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13% από 24% εντάσσονται επίσης:
– προϊόντα καφέ, τσάι, μπαχαρικά, παρασκευάσματα καρπών λαχανικών και φρούτων, εκχυλίσματα αποστάγματα και συμπυκνώματα καφέ.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου παρέχεται η δυνατότητα υπαγωγής σε ρύθμιση, κατόπιν αίτησης τον οφειλέτη (φυσικό ή νομικό πρόσωπο), του συνόλου των οφειλών προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, που δημιουργήθηκαν έως και 31-12-2018, (συμπεριλαμβανομένων και οφειλών που υπάγονται στη ρύθμιση τον ν.4469/2017), με τις πάσης φύσεως προσαυξήσεις, πρόσθετα τέλη και τόκους.
Ορίζεται σε 120, κατ’ ανώτατο όριο, ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων καταβολής του συνόλου της οφειλής που προκύπτει μετά την υπαγωγή των οφειλετών στη ρύθμιση, ενώ το ελάχιστο ποσό της οριζόμενης μηνιαίας δόσης ορίζεται στα 50 ευρώ, για τους μη μισθωτούς και εργοδότες και σε 30 ευρώ, για τους ασφαλισμένους του πρώην ΟΓΑ.
Οφειλές από κάθε είδους παροχές πού καταβλήθηκαν αχρεωστήτως, σε ασφαλισμένο ή συνταξιούχο, έως και 31-12-2018, δύναται να υπαχθούν στην προτεινόμενη ρύθμιση, εφόσον δεν έχει εκδοθεί καταδικαστική απόφαση ποινικού δικαστηρίου σε βάρος του οφειλέτη λόγω των οφειλών αυτών.
Στους οφειλέτες πού υπάγονται στη ρύθμιση παρέχεται έκπτωση 85% επί
των πάσης φύσεως προσαυξήσεων, πρόσθετων τελών και τόκων λόγω μη
εμπρόθεσμης καταβολής, όπως έχουν διαμορφωθεί έως την ημερομηνία
υπαγωγής στη ρύθμιση.
Η υπαγωγή στη ρύθμιση του προς ψήφιση σχεδίου νόμου, οφειλής πού έχει
ήδη υπαχθεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, η οποία είναι σε ισχύ,
συνεπάγεται τη μετάπτωση του υπολειπόμενου ποσού της οφειλής στη νέα
ρύθμιση.Στο εν λόγω καθεστώς δύναται να υπαχθούν με επιλογή του οφειλέτη και οφειλές που έχουν δημιουργηθεί έως και 31-12-2018 και οι οποίες κατά την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση, τελούν σε αναστολή είσπραξης.
Προβλέπεται ότι, εάν η οφειλή που υπάγεται σε ρύθμιση, όπως αυτή προκύπτει μετά τον υπολογισμό της, είναι κάτω από το προβλεπόμενο όριο (4.000 ευρώ για τούς δικαιούχους σύνταξης του πρώην ΟΓΑ και 20.000 ευρώ για τους δικαιούχους σύνταξης ΟΑΕΕ) ο οφειλέτης δικαιούται απονομής σύνταξης, εφόσον πληρούνται και οι λοιπές συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις. Ειδικότερα, για τους ασφαλισμένους τον πρώην ΟΓΑ πού συμπληρώνουν το 67ο έτος της ηλικίας τους μέχρι την 31.12.2019, το προβλεπόμενο όριο οφειλής διαμορφώνεται στο ποσό των 6.000 ευρώ.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι, κατά τη διάρκεια της ρύθμισης και εφόσον τηρούνται οι προβλεπόμενοι όροι δύναται να χορηγείται στον οφειλέτη αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας διμηνιαίας ισχύος, στο οποίο πιστοποιείται το υπολειπόμενο ποσό της οφειλής κ.λπ., αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής και ακίνητης περιουσίας τον οφειλέτη καθώς και η ποινική δίωξη σε βάρος του οφειλέτη και η τυχόν εκτέλεση ποινής που τον έχει επιβληθεί ή εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της, αυτή διακόπτεται.
Επίσης, αναστέλλεται η παραγραφή των οφειλών, για τις οποίες έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση, από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και για ολόκληρο το χρονικό διάστημα που αφορά η ρύθμιση και δεν συμπληρώνεται πριν παρέλθει ένα έτος από τη λήξη της προθεσμίας καταβολής της τελευταίας δόσης της ρύθμισης ή από την έκπτωση από τη ρύθμιση.
Οι οφειλές στους ΟΤΑ
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου με τις διατάξεις του άρθρου 52 του ν. 4483/2017 (Α’ 107), προβλέφθηκε μία εξαιρετική και χρονικά προσδιορισμένη δέσμη διατάξεων, με τις οποίες παρασχέθηκε η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών (από τέλη, φόρους δικαιώματα, εισφορές καθώς και από τις προσαυξήσεις τους τόκους και των πρόστιμα αυτών) φυσικών και νομικών προσώπων προς τους ΟΤΑ α’ βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών.
Μέσα σε μία δυσμενή οικονομική συγκυρία, οι διατάξεις αυτές για όσο διάστημα ίσχυσαν, έδωσαν τη δυνατότητα, αφενός στα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα που υπήχθησαν στις εν λόγω ρυθμίσεις να ανταποκριθούν σε χρονίζουσες οικονομικές τούς υποχρεώσεις με τρόπο που να επαναφέρει την κανονικότητα στον οικονομικά τους προγραμματισμό και να τους επιτρέπει να ανακτήσουν τη συνέπεια στην εξόφληση των σχετικών τους οφειλών και αφετέρου στους ίδιους τους δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα, να αυξήσουν σημαντικά τη ροή των εσόδων τους και να εισπράξουν απαιτήσεις που επί μακρό χρόνο δεν εξυπηρετούνταν.
Εντούτοις τόσο λόγω της περιορισμένης χρονικής διάρκειας της δυνατότητας υπαγωγής στη ρύθμιση εκείνη σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις όσο και λόγω ελλιπούς σε πολλές περιπτώσεις σχετικής ενημέρωσης των πολιτών εκ μέρους των δήμων, σημαντικός αριθμός οφειλετών, αν και θα μπορούσε να ωφεληθεί από τις ρυθμίσεις αυτές και να ανταποκριθεί στους όρους τους με τις ευεργετικές ανωτέρω συνέπειες δεν υπέβαλε αίτηση υπαγωγής στις ρυθμίσεις.
Για το σκοπό αυτό και ενόψει των πολύ θετικών αποτελεσμάτων των ως άνω διατάξεων, οι δυνατότητες ρύθμισης οφειλών προς τους ΟΤΑ α’ βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών που προβλέφθηκαν με αυτές επαναφέρονται με το παρόν άρθρο και ισχύουν υπό τους ίδιους όρους για περιορισμένο και πάλι χρονικό διάστημα.
Ειδικότερα, η ρύθμιση των 120 δόσεων αφορά:
-
Χρέη προς την Εφορία
- Αφορά ληξιπρόθεσμες οφειλές έως 31/12/2018 κάθε κατηγορίας φορολογουμένων
- Εισοδήματα έως 10.000 εύρω
- Ρύθμιση έως 120 δόσεις
- 30 ευρώ μίνιμουμ δόση
- Εισοδήματα άνω των 10.000 εύρω
- Προοδευτικός συντελεστής βάσει οικονομικής δυνατότητας
- Απαλλαγή προσαυξήσεων με εφάπαξ εξόφληση
- Μείωση προσαυξήσεων για μικρότερο αριθμό δόσεων
- Για τις εταιρίες
- 18 δόσεις για φόρο εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ
- 30 δόσεις για έκτακτους φόρους
- Αναστολή κατασχέσεων και πλειστηριασμών για όσους μπουν στη ρύθμιση
- Ηλεκτρονικές αιτήσεις μέχρι 26/6/2019
-
Χρέη προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία
- Αφορά ληξιπρόθεσμες οφειλές έως 31/12/2018 ελεύθερων επαγγελματιών, αγροτών κι εργοδοτών
- Για τους ελεύθερους επαγγελματίες ‘
- 120 δόσεις
- Ελάχιστη δόση 50 ευρώ
- Κούρεμα βασικής οφειλής με βάση τη νέα κατώτατη εισφορά των 160 ευρώ
- Κούρεμα προσαυξήσεων έως 85%
- Για τους εργοδότες
- 120 δόσεις
- Ελάχιστη δόση 50 ευρώ
- 100% διαγραφή προσαυξήσεων για εφάπαξ εξόφληση
- 50% διαγραφή προσαυξήσεων για μικρότερο αριθμό δόσεων
- Για τους αγρότες
- 120 δόσεις
- Ελάχιστη δόση 30 ευρώ
- 100% διαγραφή προσαυξήσεων για εφάπαξ εξόφληση
- Για τις συντάξεις χηρείας
- Κατάργηση ηλικιακών ορίων
- Αύξηση ποσοστού σύνταξης από το 50% στο 70%
- Ελάχιστη διάρκεια γάμου 5 έτη από 3
- Τα παιδιά λαμβάνουν τη σύναξη μέχρι τα 24 έτη
Χρέη προς τους ΟΤΑ
-
- Αφορά ληξιπρόθεσμες οφειλές έως 31/12/2018 προς τους δήμους και τις δημοτικές επιχειρήσεις (ύδρευση, αποχέτευση)
- 100 δόσεις
Άλλες διατάξεις
Με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου απαλλάσσεται— Το Επίδομα Στέγασης, από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου, συμπεριλαμβανομένης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, δεν κατάσχεται στα χέρια τον Δημοσίου ή οποιονδήποτε τρίτου, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται για τον καθορισμό της εισοδηματικής ενίσχυσης ή στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή τον Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης και τον Επιδόματος Παιδιού.
— Με τροπολογία που εντάχθηκε στο νομοσχέδιο προβλέπεται η σύσταση «Ομάδων Εργασίας» από δημοσίους υπαλλήλους που θα εργάζονται ακόμη και ΣαββατοΚύριακα και αργίες, για να εκδώσουν τις εκκρεμείς συντάξεις προβλέπει Τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο των 120 δόσεων. Η νέα τροπολογία περιγράφει την υπερωριακή απασχόληση που θα γίνεται με ποσοτικούς στόχους, επιδόματα και την ανάλογη βεβαίως, αποζημίωση.
— Με τροπολογία που επίσης εντάχθηκε στο νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα δημόσιοι υπάλληλοι να μπουν στη θέση δικαστικών αντιπροσώπων.